Jun 2, 2011

a place i used to call home


Aku jatuh hati dengan Queenstown kali pertama ke sini pada tahun 2009 dan aku pilih untuk tinggal selama sebulan dalam kunjungan ketiga ke sini di sebuah rumah berhadapan Lake Wakatipu. Satu nama yang agak pelik untuk sebuah tasik dan dalam bahasa Maori ia bermaksud "Place where the Demon lies". Scary ek? Nak tau pasal lagenda sempena nama tasik ni pegilah google.

Bandar Queenstown tersangatlah kecik dan bilangan penduduk yang menetap di sini amatlah kecil jika dibandingkan dengan bilangan tourist dan kadang-kadang jumlah tourist lagi ramai dari local. Personally aku suka Queenstown sebab tempat ni sangat aman dan scenery di sini adalah yang terbaik dari ladang.

5 comments:

alifah@along said...

saya pun jatuh cinta dgn gmbr ni...huhuu...mahal tak budget kalau backpack kat sana ek, fatt?? bila nak g lagi??tgk dlm wishlist, mcm tahun ni ek??hehhee

salsabila said...

fatt...

aku pn same dgn ko...aku betul2 jatuh cinta dgn this place also...if diberi peluang....aku nk stay kt lake tekapo....

aku pn jd mcm ko jgk nnt...aku nak repeat NZ lg...if boleh, once a year....

Fatt said...

alifah,
a ah, thn ni. the 4th and final!

bajet ni sbnrnya depends pd apa aktiviti yg ko nak buat. klu ko nak bungy, cruise milford sound, pegi tmpt2 yg ada fees tu sume mmg besar skitla belanja. tp klu ko just nak lepak2, sightseeing, so kurang skitla. nak jimat ko pegi reramai pastu sewa keta. then pusingla smpai puas.



salsabila,
ko suke lake tekapo ek? kat ctu klu ko dpt tgk shooting star syok, especially kat church good shepard tu, sana mmg spot org shoot gmbr shooting star bikin jadi poskad. mmg terbaik!

aku dah takmo gi nz, this year last. aku nak p negara lain pulak pasni. asik ripit nz smpai bebila le aku tak smpai europe. hahaha

salsabila said...

fatt....

aku xtau kenape....tp mmg suke sgt dgn lake tekapo...subhanallah..cantik sgt...cuma aku xtahan sejuk gila kt situ....aku berkesempatan solat kt situ before odw ke mt cook...ktorg xovernite kt situ...sbb tulah i really miss that moment....next time aku pg, aku just nak relax2...drive dr CHC, lepak lake tekapo 2-3 hr, then br continue pg queenstown....kali ni nak pg dunedin pulak...timaru sume xsempat nak jejak...kali ni nak pg sight seeing jer....
mgkn next year aku nak tawan europe - london, paris n amsterdam...klu dpt la...tu pun style backpackers jer...klu xbackpackers...xmampu lah aku....lps dh europe, rehat2 dulu...pg ke aussy/nz pulak....currency xla teruk sgt compare pg europe....

SMK Tok Sera said...

fatt,aku la mona.apekah nama sofwer yg ko guna utk edit gmbor tu